Vad ska du göra på din semester? Vi tycker, föga förvånande, att en cykelresa är det bästa sättet att njuta av sommaren, att ta in en ny plats, eller att få ett nytt perspektiv på en plats du tror att du redan känner som din egen ficka. Oavsett om du har någon tidigare relation till det gotländska landskapet eller inte, kommer du snart finna att ön är ett paradis för cyklister.

Skippa charterresan och ge dig istället ut på vägarna själv – på din stålhäst. En cykelresa ger dig både motion och miljöombyte. Du ser mer än om du flyger, eller är begränsad till en lite semesterort. Och för att hitta bra cykelrutter behöver du inte ens lämna landet. De flesta av oss kan nog erinra oss hyr ett gäng ungdomar cyklar ut ur Visby i sommarvärmen i Ulf Lundells generationsroman Jack.

Tält och stödstrumpor – vad du behöver på vägen

Även om vi tycker cykling är det roligaste i världen – och att en cykelresa på Gotland är en fantastisk semesterplan – kan vi inte förneka att det kan bli slitsamt för kroppen att hålla igång hela dagarna. Därför är det viktigt att packa några par extra strumpor. Du hittar bra stödstrumpor på www.funqwear.se. Det kan också vara bra att packa med sig ett tält, så har du alltid möjligheten att campa, om du inte hittar något hotell eller värdshus att övernatta på. Och glöm inte hjälmen!

Southbound and down

Vi rekommenderar att även du startar i Visby – och att du sedan tar turen längst kusten söderut. Stanna på vägen för att uppleva naturen och få ut det mesta av resan. Då får du se en mer orörd del av Gotland. Totalt är turen runt ön 36 mil lång, och du kan räkna med att själva cyklandet, med packning och allt, kommer ta cirka 25 – 30 timmar, alltså ungefär tre heldagar.

Cykelkulturen på Gotland är omfattande, något som bland annat märks genom att de hör till de län som är absolut bäst på att utnyttja premien på elcyklar. Detta gör att du kan välja om du ska ta med din egen cykel eller inte – i annat fall finns det utmärka möjligheter att hyra cykel. Har du fler frågor om cyklandet på Gotland? Eller – vill du kanske vara med och engagera dig för att förbättra det? Då kan du höra av dig till Cykelfrämjandet Gotland – en grupp som viger sin energi åt att förbättra cykelupplevelser på ön.